ArtikLen

Under min tid här i Halland så har jag upptäckt vissa uttalsfel som de har.
Det är inte bara de yngre som säger så här utan även några av våra lärare.
Några exempel:
ArtikLen, CykLen, NyckLen, SadLen, SpegLen och fågLen.
De sätter med andra ord bokstaven "L" på fel ställe.

I början så undrade jag om de hade några uttalssvårigheter för det låter ju helt fel. Fast det har de ju i och för sig, vissa uttalar ju R helt fel, som att de har något i halsen som de måste klia bort.
Fast jag ska inte säga något eftersom vi i värmland använder "Ä och Ö" på konstiga ställen, plus att vi betonar endel bokstäver mer än man brukar.
Som ex. så säger man ju Schukhus, schu istället för sjukhus och sju. Sen betonar vi "Y:et" väldigt mycket , speciellt när vi säger fyra.
Detta kan ju jämföras med de ord som Hallänningarna (och resten av Sverige förutom Värmland då) inte förstår. T.ex så är det ingen som förstår vad jag menar när jag säger "knövligt", "drog mig" osv.

Några andra värmländska ex:
ArmhÖla, kaffi, kaker, dratt osv. osv.
Detta kan vara sveriges fulaste dialekt, men trots det så är den omtyckt. Jag får inte ihop det?


Jag måste nog säga att "knövel" är ett av mina favorit ord. Spelar roll Gummiboll.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Neeeeej krisjooo , spela roll gummiboll är ditt favvoord fortfarande:pPPPpp

2011-02-12 @ 21:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0